zondag 22 mei 2011

....I'm cooking in the sun....

Voor de minder geintresseerde lezer: Ik heb zojuist besloten dat ik het voortaan zo ga doen:
Deel 1: ME; van mijn nieuwe gepubliceerde blog zal steeds uit eigen ervaringen in India bestaan en Deel 2: HET PROJECT; uit dingen over het project.

ME
In de taxi richting Tiruvannamalai had ik het al bedacht; de woorden fout, niet goed, slecht, vreemd en raar zullen in India niet gebruikt worden in plaats daarvan gaan we  de woorden interessant, verfrissend, anders en bijzonder gebruiken. Zo rijden hier veel bijzonder klinkende auto’s, toeteren ze bijzonder veel en kijken interessant veel mensen me aan :D. Maar stiekem vind ik het wel leuk; alles wat hier anders is zorgt bij mij voor een soort rust. Zo vind ik het toeteren eigenlijk wel gezellig en levendig klinken en kan ik tenminste mensen ook aanstaren als ze mij ook aanstaren :D.
Ik ben hier pas een paar dagen maar heb ondertussen al veel beleefd. Xavier en Priya hebben nu al twee dagen achter elkaar de moeite genomen om met mij naar de stad te gaan. We gaan dan met zijn drieen met de auto-riksha en rijden dan langs alle winkeltjes waar we moeten zijn. Xavier doet eigenlijk alle boodschappen en krijgt ook steeds aanwijzingen wat hij uit de stad moet meenemen. Zo rijden we langs de engineer om verklaringen te krijgen voor de weeshuis status en gaan we langs een xerox winkeltje (kennelijk betekend dat kopieren :D) om papieren te kopieren en gaan we langs de electrician om een afstandbediening te kopen voor de tv. En we gaan natuurlijk langs de supermarkt voor spulletjes voor mij en kopen lekker fruit langs de weg en stoppen bij een straatverkoper om rietsuikerdrankjes te drinken :D Ook ben ik met Priya langs de tempel gegaan en ben daar door een olifant gezegend :D en heb ik de meditatiehal gezien van de dichtbij gelegen Ashram.

Last but not least zijn we gisteren en met hele gezin en Abi, een vriendin van Priya, naar de bios geweest. Het was niet erg druk en dus super koud binnen maar het was heel erg leuk, en gek genoeg snapte ik echt alles (owkee ik verstond er geen ruk van maar de verhaallijn was meer dan duidelijk). Kumari was erg onder de indruk van mijn Tamil skills in de bios, “Priya, Michelle understood everything…”.
Kumari zorgt echt super goed voor me en ik mag echt niets doen, volgens mij word ik zelfs stout gevonden als ik mijn EIGEN afwas doe en water uit de grote vessel pak omdat de kan leeg is; dat moet ik toch zeker niet zelf doen “You go play and relax”. Het hele gezin is echt heel erg lief voor me en ik stel toch wel zeker honderd vragen per dag.
HET PROJECT
Eergisteren heb ik de solar cooker gebruiksklaar gemaakt door er hooi in te doen ter isolatie en dit aan de onderkant af te dekken met radiator isolatie. Verder heb ik hem op 4 bakstenen gezet zodat bij eventuele regen het water eronderdoor kan stromen zonder dat het hooi nat kan worden.  Gisteren heb ik de solar cooker een dry-run laten doen en vandaag hebben we er rijst in gemaakt. Met de dry run zag ik al rare dingen gebeuren; het wat dat ik erin gooi verdwijnt, en vormt geen condens aan de binnenkant, verder komt de temperatuur niet hoger dan 110 graden celcius. Ik ben bang dat het hooi niet goed genoeg is ter isolatie en daarom heb ik zojuist rondom de binnenkant van de solar cooker de radiator isolatie gedaan. Hiermee hoop ik morgen te testen of het hier ook echt aan ligt. Eventuele andere mogelijkheden van warmte en vocht verlies zie ik in het raam. Hoewel ik bijna zeker weet dat alles waterdicht is afgesloten ben ik bang dat het plastic op een of andere manier het wat toch doorgeeft of misschien vasthoud (al weet ik niet eens of dit wel kan). De rijst was gelukkig wel goed gelukt alleen dit duurde dus wel 4 uur (er zat ook iets te veel water in dus dat doen we volgende keer ook minder). Morgen gaan we proberen brood te maken en als ik ondanks de isolatie toch nog steeds rare dingen zie moet ik denk ik maar op zoek gaan naar glas. Als de temperatuur wel hoger komt te liggen morgen ga ik denk ik op zoek naar beter isolatiemateriaal zoals veren of ruw katoen. Maar voor nu kunnen we in ieder geval spreken van een eerste succes want zelf volgens onze rijstexpert Xavier was het goed gelukt. En ook Kumari stond te stuiteren dat het een big succes was :D Ik ben zelf erg blij dat zij het solar cooken zo zien zitten, dit zal namelijk ook na mijn vertrek betekenen dat ze het blijven gebruiken.

3 opmerkingen:

  1. Hoi meis,

    Leuk dat je zoveel van je belevenissen op je blog zet.
    Dat 'open staan voor nieuwe dingen' lukt je wel, zo te lezen.
    Uit je verhaal rond de cooker concludeer ik dat er waarschijnlijk geen luchtdichte afsluiting is.
    Ligt óf aan de afsluiting van het deksel óf aan de binnenbak.
    Als ik jou was zou ik dit eerst goed nakijken, en zonodig verbeteren.
    Veel succes!
    Pap.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klinkt goed zus! Mooie foto ook van je solar cooker! Kijk je wel een beetje uit met eten en drinken langs de weg? Je zit niet te wachten op een voedselvergiftiging natuurlijk;)

    Ga je volgen!

    Liefs,
    Stijn

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hé nichie,
    Nu al een bijzonder avontuur. Mij benieuwen of je de solarcooker al boven de 110 graden hebt gekregen. Hoe gaat het slapen op de grond? Als het niks wordt met dat isolatie-hooi in de cooker kan je er misschien een matras van maken…
    Succes,
    Oompie Marcel

    BeantwoordenVerwijderen