dinsdag 10 mei 2011

Nog maar 9 dagen

AHHHHHHHHH!!!!!! Nog maar anderhalve week en ik zit in India. Donderdag nog bij de fysio langs geweest vanwege nekklachten. Zijn professionele oordeel: je hebt last van stress! :P Maar goed.

Hoewel er nog veel gedaan moet worden is er ook al veel gedaan en gebeurd. Sinds ik de werkende solar cooker die WIDE al een tijdje in bezit had zelf thuis heb, ben ik uit gaan zoeken wie dit apparaat toch had gemaakt. Al snel ben ik hierdoor bij Arie de Ruiter in Sliedrecht terecht gekomen en hij heeft mij laten zien hoe hij het ontwerp van een Engelse natuurkundige zelf kundig in elkaar zet met tweedehands materialen. Hij koopt zelf vrij weinig materialen in, maar maakt hierbij handig gebruik van posterdrukkerijen en de kringloopwinkel, waar zijn vrouw ook nog eens vrijwilliger is. Het is geweldig om te zien hoe veel plezier en hart Arie in het maken van de solar cookers steekt. Hij liet me zien hoe hij de alluminium drukplaten van de posters verwerkt tot heuse binnenbakken voor de cookers en hoe de rest van de cooker zo simpel mogelijk tot een geheel wordt gemaakt. Hij had erg veel vertrouwen in mijn ambities (nog meer dan ik) en wilde met het geven van twee extra binnenbakken de kans geven om ook nog twee nieuwe solar cookers in India te gaan bouwen. Ik hoop dan ook erg dat ik hier nog de kans voor krijg, ik heb namelijk van veel mensen gehoord dat alles heeeeeeel heeeeeel heeeeel lang duurt in India. Naja we zullen zien.

Aangezien de solar cooker met zijn 25 kilo toch wel erg aan de zware kant was en meer dan de helft van mijn 40 kilo aan bagage in nam, heeft mijn vader me dit weekend geholpen met het maken van een lichter raam met een lichter frame en in plaats van glas polycarbonaat. Owkee ik heb meer mijn vader geholpen met het maken van een lichter raam :P We hebben met deze hele klus ervoor gezorgd dat het hele raam nu 5 kilo lichter is. En met wat andere kleinere aanpassingen is de solar cooker daarmee nu op een totaal gewicht van onder de 15 kilo gekomen. De materialen die we voor deze klus nodig hadden heb ik zeer genereus gesponsord gekregen door GAMMA Delft. Het kwam in totaal, vooral door de polycarbonaatplaat, op ruim 160 euro te staan en ik ben dan ook erg blij dat Renier Bormans en John van Beek, van de GAMMA Delft, mijn project wilde steunen. Nu moet ik alleen nog even een mooie manier vinden om een goed GAMMA logo op de solar cooker te schilderen. En dat de cooker nu veel lichter is is heel mooi omdat ik nu meer kinderkleding mee kan nemen naar India.



Ook wil ik als ik daar ben graag iets leuks doen met de kinderen van het weeshuis en daarom heb ik bedacht dat ik knuffeltjes met ze kan gaan maken. Zo hoop ik ze niet alleen een leuke middag te bezorgen waarin ze zelf bezig kunnen zijn, maar ze ook nog een knuffel te ‘geven’ die er voor zorgt dat ze allemaal een ‘speeltje’ voor zichzelf hebben. Nou heb ik nog kussenvulling liggen en die ga ik dan ook meenemen, maar voor ‘echte’ knuffel heb je toch echt stof nodig. Aangezien ik uitga van het maken van 30 zakdoekpoppetjes komt hier dus aardig wat stof bij kijken. (ow nog even tussendoor, ik wil stoffen meenemen omdat ik hoorde dat in India niet echt van die T-shirt stof te verkrijgen is, maar meer stugge stoffen en ik wil toch wel graag dat de knuffeltjes knuffelbaar worden :D) Voor deze stoffen ben ik dan ook langs de donderdagmarkt in Delft gegaan. Hier heb ik van mijn, nu  nog favorietere, stoffenkraam van Dimitri een flinke tas met stof gekregen om leuke poppetjes van te kunnen maken. Dus daar was ik natuurlijk ook heel erg blij mee, en ik hoop de kinderen in India straks ook.

Van de week heb ik al een gesprek gehad met Students 4 Sustainability, S4S die mij en mijn project erg ambitieus vinden, maar er enthousiast over zijn.  Ook zij gaan deze week nog kijken naar eventuele sponsoring van bouwmaterialen in India. Ik hoop dat dit allemaal goed gaat want dat zou betekenen dat ik ook de twee nieuwe solar cookers kan gaan bouwen. Wat voor nog meer besparing van gas zou gaan zorgen. Wel moet ik toegeven dat mijn project steeds weer wat ambitieuzer wordt naarmate de tijd verstrijkt. Ik wil nu zelf gaan proberen de kinderen in het weeshuis een soort van les te gaan geven in zonne-energie en straling, en wil gaan kijken of het mogelijk is meer mensen in de regio enthousiast te krijgen voor het koken op zonne-warmte. We kijken wel hoe ver ik precies kom, maar aan mij zal het niet liggen :P Mijn projectplan is dus weer iets aangepast en ik zal zo meteen ook deze versie op deze blog laten verschijnen.




1 opmerking: