zaterdag 25 juni 2011

Road trip



ME & THE PROJECT

Gisterenavond ben ik terug gekomen van een leuke 3 daagse road trip naar Aureville, een plaatsje dicht bij Tiruvannamalai (lees: 3 a 4 uur met de auto :D) We gingen met de auto van een indiase vriend van me, Venkatesh. Via Frans heb ik hem leren kennen in Tiru. Onze trip werd steeds gezelliger doordat iedereen het opeens een goed idee vond om naar Aureville te gaan :D dus we hebben ook een echtpaar (Erik en ……) meegenomen en Berend ging ook mee. In Aurevile hebben we Frans ontmoet die hier al was in verband met een trip richting Pondicherry dat een kwartier tot half uurtje van Aureville ligt. Owkee maar na dit hele ik ken die van dit en die van dat en toen en toen en toen kan nu dan eindelijk het verhaal beginnen.

Het idee om naar Aureville te gaan is zoals in een eerdere blog genoemd ontstaan uit het idee om een solar heater voor het weeshuis aan te schaffen. In Aureville is een stad/dorp opgezet die een wereld idee probeerd uit te leven. Het idee is dat de grond/ de stad er voor iedereen over de hele wereld is en dat iedereen het zijn thuis moet kunnen noemen. Het streven is dat alle mensen van over de wereld met al hun achtergronden, religies en huidskleuren hier in harmonie kunnen leven. Ondertussen proberen ze ook milieuvriendelijkheid na te streven in een land dat bedekt is in plastic en zwart ziet van de roetuitstoot van auto’s (owkee dit is natuurlijk mijn overdreven beeldspraak :P). Ze proberen zo veel mogelijk te doen met het recyclen van spullen en het gebruiken van alternatieve energie, waarbij zonne-energie een hoofd energie voorziening is. Je hebt een restaurant met een solar kitchen en ook bij de mensen thuis word veel van boxcookers en solar heaters gebruik gemaakt. Er zijn veel zonne panelen actief waarop hele huishoudens en kantoren draaien en er zijn solar fridges. Het was dan ook erg intressant voor mij en mijn project om hier langs te gaan. Ook was het een leuke afwisseling met Tiru en heb ik me tegoed gedaan aan al het brood en cakejes die hier als ik Frankrijk worden gefabriceerd :D De crosantjes en rozijnenbroodjes en pain au chocolat en stokbroden mogen er dan niet altijd hetzelfde uitzien als in europa maar ze smaken nagenoeg hetzelfde en na een lange tijd van rijst eten smaken ze deste beter :D





In Aureville heb ik ook de Matremandir bezocht. Dit bouwwerk is het beste te omschrijven als een grote golfbal van gouden panelen. Het is gebouwd in plus minus 40 jaar en staat precies in het midden van de stad Aureville. Dit centrum word gezien als je lijm die heel Aureville bij elkaar houd en is een plaats van meditatie en het in jezelve keren. Het mag beslist niet worden gezien als tempel of kerk om het ladingvrij te houden voor de verschillende religies. Het bouwwerk is inginieus in elkaar gezet waarbij op elk detail is gelet. De trappen in de bol zijn self-supporting en lopen rondom. In de top van de bol zit een gat waardoor licht naar binnen kan vallen en in de bovenste kamer staat en kristallen bol waar dit licht doorheen gaat, hierbij word een deel van het licht defused om de kamer te verlichten (ja dit kan je inderdaad op twee manieren opvatten). Alles binnenin de Matremandir is wit en bij binnenkomst moet je dan ook witte sokken aan en je broek opstropen om het hoogpolige tapijt wit te houden.

Ik deelde samen met Berend en Venkatesh en zo’n duizend muggen een strandhutje en dit was heel intressant :P de eerste nacht hebben we bijna niet geslapen en nadat we alledrie om half 5 weer wakker werden besloten Berend en ik dat het tijd was voor een duik in zee. Wat erg leuk was zo in het halve donker :D de tweede nacht sliepen we gelukkig beter maar we bestaan nu allemaal uit een maanlandschap van muggenbeten :D





De aanschaf van de solar steamer is toch nog iets uitgesteld omdat bleek dat het toch wat duurder was dan we dachten. We gaan nog even goed in overleg met mensen hier in Tiru en in Chennai om te zien of we de prijs iets kunnen bijschaven zodat het binnen het budget komt te liggen. Wel is het gelukt spullen aan te schaffen in Pondicherry die we kunnen gebruiken voor het bakken van brood en cake. Ook vonden we hier een weegschaal en maatbekers zodat we nu alles beter kunnen afwegen voor het maken van brood (wist ik veel dat alle ingrediƫnten hierin zo nauw komen :D)

Berend en ik zijn op een geweldig idee gekomen en willen de Mercy home en Wide home samen gaan brengen door een sportdag in elkaar te draaien. We moeten hier nog even goed over na denken dus als iemand nog ideeen of tips heeft, please do not hesitate :D. We moeten namelijk vrij snel te werk gaan omdat het volgend weekend al mijn laatste weekend in Tiru is het we het dan ook dan willen doen :D

Dan last but not least wil ik jullie niet weerhouden van het heuglijke nieuws dat STUD door middel van het CICAT fonds heeft besloten mij te sponsoren :D dit kunnen we erg goed gebruiken voor de aanschaf van de solar heater en de geplande sportdag.

1 opmerking:

  1. Hey Michelle!
    Leuk om je verhalen te lezen en je foto's te zien! Wij zijn net terug uit Kenia en het lijkt ons leuk om met je bij te praten als je straks weer in Nederland bent. We hebben ook nog wel een paar ideeen voor verbeteringen van de Solar Cooker, maar die waren wat specifieker in Kenia misschien. Bijvoorbeeld:
    - blind glas gebruiken om de uitstraling te beperken
    - echt dubbel glas gebruiken ipv zelf gemaakt dubbel glas
    - een vierkante bak gebruiken zonder aangepaste hoeken (op de evenaar maken die hoeken weinig uit)
    - geen gras of veren als isolatie maar investeren in duur, goed isolatiemateriaal

    Ik weet niet of je er wat aan hebt.. Groetjes, en tot na de zomer!

    BeantwoordenVerwijderen