maandag 20 juni 2011

Miss, miss, miss, miss……….MIHISS


ME

Nu de kinderen er zijn ziet mijn dag er opeens heel anders uit. Door de weeks heb ik nog best veel tijd om aan mijn project te werken maar dan wel tijdens schooltijden :D In het weekend gaat al mijn tijd naar de kids, ik ben erg blij dat ik mijn eerste weekend heb overleeft :D

Elke morgen sta ik op en loop naar beneden om de kids te zien, waarop ik warm word onthaald door een gesalueerde good morning miss. Ik heb ondertussen ze al kennis laten maken met Scoubidou (allemaal kleurige draadjes waarmee je leuke armbandjes en sleutelhangers kan maken). Het was erg intressant om met die dingen naar beneden te komen en het uit te delen. Ze gingen daarna allemaal in een kring om me heen zitten om uitleg te krijgen. Maar het was toch iets te ingewikkeld allemaal en dat resulteerde in allemaal gillende kinderen om me heen die allemaal miss, miss, miss riepen. Ik moest ze dan ook allemaal vertellen of ze het goed deden en vooral werd er van mij verwacht dat ik het wel even helemaal voor ze af zou maken. Maar ik wilde graag dat ze zelf iets leuks konden doen, dus ik heb voor alle kids een beginnetje gemaakt en ze geprobeerd stuk voor stuk uit te leggen hoe het dan verder moest. Maar uiteindelijk kregen ze het door, beginnend bij de grotere kinderen. 



Zaterdag had ik op de planning staan om zakdoekpoppetjes met de kids te maken en na mijn scoubidou ervaring had ik besloten om alle kids 2 aan 2 naar mijn kamer mee te nemen om daar de poppetjes te maken. Dit was, al zeg ik het zelf, echt een top idee want hierdoor kon ik elk kind individuele aandacht geven en konden ze echt zelf de poppetjes maken. Ook hier wilde een paar kinderen dat ik het voor ze deed maarja wat kan ik zeggen ik ben zo stroef dat ik dat gewoon niet deed, wel hielp ik ze meer natuurlijk. :D Zelf de grotere kinderen vonden het leuk om de poppetjes te maken en het was dus eigenlijk een groot succes.



Zondag deed ik nog een goede poging om iets leuks te doen door de kinderen te betrekken bij het solar cooken. Ik heb zelf zanddeeg gemaakt voor koekjes en de kinderen kregen hier allemaal een bolletje hiervan om zelf koekjes te maken. Het was nog wat moeilijk uit te leggen dat ze alles mochten maken wat ze wilden en het was nog moeilijker om te vertellen dat ze het allemaal niet te dik moesten maken. Zelfs na de hulp van Kumari bleven de koekjes vrij dik maarja er was tijd genoeg dus ook die kon ik wel lang genoeg in de oven laten staan. De kinderen kwamen in de tussentijd wel af en toe naar me toe om te vragen of het al klaar was, maar ze waren allemaal heel gelukkig toen ze hun eigen koekje later konden opeten. EN volgens mij vonden ze het nog lekker ook :D



HET PROJECT
Ik heb dus met groot succes de koekjes met de kinderen gemaakt en vandaag heb ik grote hoeveelheden rijst in de twee cookers gezet. Het is nu even wachten natuurlijk maar de zon is goed vandaag dus ik heb goede hoop.

Ondertussen ben ik nu ook bezig met het regelen van een solar heater, deze moet met behulp van zonne-energie voor warm water gaan zorgen. Kumari vertelde me dat de kinderen in de winter soms ziek worden omdat ze met koud water badderen. In een stadje dichtbij (3 a 4 uur met de auto) zijn ze erg veel net alternatieve energie bezig en ook hier in Tiruvannamalai komt het erg op gang. Ik ben al langs geweest bij een project die een solar heater bezit en kan zeggen dat zelf op een bewolkte dag het water erg heet word. Aangezien ik van donaties van vrienden en familie nog wat over heb wil ik het weeshuis graag verblijden met een solar heater. In de zomer (en ook eventueel in de winter) kunnen ze het water goed gebruiken om mee te koken, hiermee kunnen ze heel veel gas besparen voor het opwarmen van water. Hiermee vind ik dat het een solar heater erg in lijn ligt met mijn project en ik hoop dat iedereen het er mee eens is dat ik dit ga aanschaffen. Donderdag ga ik naar het eerder genoemde stadje, Aureville, toe om te kijken hoe we het beste de solar heater hier kunnen installeren en hoe we van hieruit verder moeten handelen. Ik krijg erg veel hulp van de westerse society hier en een paar indiase mensen dus dat is erg fijn. Ik zal jullie op de hoogte houden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten