maandag 6 juni 2011

Is she sleeping with you?


ME

Nu de new and improved solar cooker mooi in de verf staat werd het tijd voor een uitstapje en welke dag is daar beter voor dan zondag? We waren gisteren al in de stad geweest voor een echte India outfit omdat we vandaag een ceremonie zouden gaan bijwonen. Een 8 maanden (give or take….zo goed is het engels dan ook weer niet.. :P) oud jongetje kreeg zijn gaatjes voor oorbelletjes en hier hoort natuurlijk een tempel en een hoop familie bij. Aangezien Laksman (Frans zijn bijnaam) de vader van het jongetje goed kent door een paar projecten die hij met hem deelt mochten wij ook aanwezig zijn. De vader is oa directeur van een schooltje dicht bij Laksmans huis waarop minderbedeelde kinderen les krijgen.

Nou begon het hele verhaal eigenlijk al met het kopen van mijn outfit. Aangezien de nieuwe cooker vooral nog dingen geboord moest hebben en we voortdurend te maken hebben met power outings besloten we voor de laatste onderdelen naar de stad te gaan en dan konden we ook wel even naar een outfit gaan kijken. Dus wij op een gegeven moment de kledingwinkel binnengestapt worden we helemaal doorverwezen naar boven. Ik wist namelijk al dat ik een broek met lange blouse wilde een zogenaamde Churidar.

Dus dat maakte het ietsje makkelijker. Wij boven aangekomen vraag ik om een katoenen en die hebben ze wel dan nog de juiste kleur en we kunnen weer gaan. De lengte is gecheckt en zou volgens de verkoper goed moeten zijn dus ok….who am I Dus na het afrekenen lopen we vrolijk de winkel uit en gaan voor de rest van de spullen shoppen. Thuis aangekomen wil ik de churidar toch maar even passen om te kijken of ik hem nog moet wassen ofzo. Eenmaal uitgepakt kom ik tot de conclusie dat de broek wel erg strak zit maarja het moet maar (door de knieĆ«n gaan is toch overrated, en traplopen al helemaal :D) maar dan ziet mijn oog iets veel ergers…spanningsopbouw……hou je het nog??? ……..de mouwtjes waar ik vrouwen normaal mee zie lopen zitten nog op de rug van de outfit gestikt en de lapjes stof wachten geduldig tot ze in mouwtjes worden omgetoverd……..Tegen die tijd is het al 10 uur en is alles toch echt wel dicht. Ik opper het nog zelf te doen maar weet dat dat eigenlijk een slecht idee is en Lakshman zegt dat we het maar gewoon terug moeten brengen. Voor morgen half 8 heb ik een outfit nodig die in ieder geval acceptabel is en ik snel naar buurvrouw Anja. Ze heeft geen echte India outfit voor me maar ik kan wel een al eerder geleend setje gebruiken voor de gelegenheid.



’s Ochtends om 8 uur staan we voor het huis van de man (naam moet ik even navragen) en voor de zekerheid hadden we daarvoor nog even in de stad gegeten, wat weer een grote fout blijkt te zijn als we zijn huis binnenstappen en eten aangeboden krijgen. Laksman zegt okee 1 idli maarja dat bestaat natuurlijk weer niet dus krijgen we er toch gewoon twee :P Langzaamaan komen ook de andere gasten binnengedruppeld waaronder de leraressen van de school. Een van de leraressen komt bij ons zitten en na nog geen twee zinnen vraagt ze aan Laksman; “is she sleeping with you?”. Volgens mij was mijn gezicht echt een foto waard, maarja we will never know :P Voor de duidelijkheid Frans is bijna 60 en zonder iemand te beledigen wil ik wel zeggen dat dat mij iets te oud is….ietsje maar :P Hij maakt iedereen al wijs dat ik zijn kleindochter ben en dat geloven ze direct :P

Later zijn we in busjes naar een tempel gereden die in een dichtbij gelegen dorpje zit. De chauf wist de weg niet en mocht dan ook de lange bus een paar keer behendig draaien in de smalle steegjes. Daar aangekomen heb ik al 3 kleine vriendjes gemaakt in de bus die aan me kleven en moet Auntie (zo noem je een vrouw die ouder is dan jij bent) steeds komen kijken. Er gebeuren ondertussen allemaal intressante dingen met het kleine jongetje dat zijn gaatjes vandaag gaat krijgen en rituelen worden gedaan waaronder het laten overkoken van rijst, wat geluk moet brengen en het brengen van voedsel offers aan een god….vraag nou alsjeblieft niet welke, het zijn er gewoon te veel :P Er werd me zelfs nog gevraagd welke god mijn lievelingsgod was….beste antwoord was vragen welke die van hen was en dan gewoon te zeggen ow ja die is inderdaad heel goed/leuk/powerful :D Sommige rituelen die in de tempel zijn uitgevoerd werden ons uitgelegd anderen blijven een mistery. Een ding in zeker het jongetje in kwestie is na het overkoken van de rijst kaal geschoren op een manier waarvan de kinderkapper in Nederland nog wat kan leren :P, hij is daarna gewassen met speciaal water en kreeg geel spul op zijn hoofdje en daarna gingen we de tempel in om allemaal dingen met een god te doen die god verboden heeft….(huh…) De god in kwestie kreeg melk over zich heen, water, dan weer melk en fruit en kokosmelk en rozenwater en melk….en ik geloof ook melk. Ow en hij werd behangen met goud van de aanwezige vrouwen…sorry ik had niets bij me :P En na dat alles klaar was moesten we natuurlijk niet te vergeten nog even een hele hoop rijst wegstouwen…. Aan het eind van alles was ik echt kapot; de hitte en alle bezigheden hadden me echt gesloopt. Maar ik was wel een hele ervaring rijker en had geblessed fruit op (lees: het fruit dat eerst op een god heeft gelegen die dus idd daarvoor met allemaal zooi was besmeurd….) dus ik moet zeker wel iets verlichter zijn volgens Frans.



Als je denkt dat we toen lekker naar huis konden om 4 uur heb je het mis want een vriendin van Laksman had gebeld en toen zijn we natuurlijk nog even 3 a 4 uur rond de berg gaan lopen…..we eindigden goed in het donker en zijn toen naar het duurste restaurant in de omstreken geweest, tjonge jonge temperatuurtje vriezen daarbinnen natuurlijk en verder weer super veel eten. Het was erg lekker maar wel super duur moest aan het einde 270 roepie betalen (4 euro 15) wat een ontzettende afzetters :D 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten